top of page

Alice In Chains - Facelift

ב- 21 לאוגוסט 1990 שוחרר "Facelift" אלבום הבכורה של "Alice In Chains" !!!


אתם קולטים כמה זמן עבר מאז שיצא האלבום הזה? זה קרה עוד כשהיינו נערים ולמרות שחלף כל-כך הרבה זמן, בכל פעם שאנחנו מאזינים לאלבום הזה אנחנו שוב מרגישים טינאייג'רים זבי חוטם. לא משנה כמה סיקורים אנחנו כותבים, זה כל פעם מפתיע אותנו מחדש איך מוזיקה היא דבר נצחי, Timeless !! וזה בכלל מטריף אותנו עכשיו כשאנחנו כותבים על האלבום וברקע רצות לנו סצנות של הסדרה "Dark" (נטפליקס).

המסר החזק בסדרה הוא שאי אפשר לעצור את הזמן, לא משנה כמה מנסים לשנות את העבר, ההווה או העתיד, הזמן תמיד ממשיך לרוץ, במוזיקה לעומת זאת, ברגע שהמחט יורדת על התקליט או כשאנחנו לוחצים פליי, הוא פשוט עומד מלכת...


טוב נחזור לענייננו...


אחרי שבשנת 1988 חברי "Alice In Chains" הוציאו דמו בשם "The Treehouse Tapes" שרץ בין תחנות הרדיו, הוא לבסוף התגלגל לידיהם של הסוכנים Kelly Curtis ו- Susan Silver שניהלו באותה תקופה להקה מתחילה בשם "Soundgarden". השניים העבירו את הדמו לחברת התקליטים "Colombia Records" אשר מיהרה להחתים את הלהקה על חוזה הקלטות (1989).


הואיל ובאתה תקופה כל חברות התקליטים רצו את הזהב בסיאטל, הפכה "Alice In Chains" לעדיפות עליונה של "Colombia Records". חברת התקליטים דחפה את חברי הלהקה לאולפן המפורסם בסיאטל "London Bridge Studio" והם החלו להקליט את אלבום הבכורה.


על מנת לקדם את האלבום שחררה "קולומביה" את ה- EP הראשון של הלהקה בשם "We Die Young". ה- EP נועד לקדם את הלהקה עם הסינגל "We Die Young" והכיל שני שירים נוספים: "It Ain't Like That" ו- "Killing Yourself".


בקרב תחנות הרדיו נתפסה "Alice In Chains" בתחילה כלהקת הבי מטאל טהור, אך כנראה בהשפעת הגלאם וההייר מטאל הם טענו שקולו הנמוך של Layne Staley אינו מתאים להאבי מטאל, וכי הוא צריך קול גבוה. כמובן שחברי הלהקה וחברת התקליטים התעלמו כליל מהביקורת, אך מי שקבר אותה היו המאזינים. הסינגל הפך לפופולארי מאוד עד כי חברת "קולומביה" שראתה את הכסף הגדול זורם אליה החליטה שלא לדחות את מועד יציאתו של האלבום ולשחרר אותו ב- 21 באוגוסט 1990.


עם השיר "We Die Young" האלבום יצר גל של אהבה מצד המעריצים, השיר "Man In The Box" כבר סימם את כולם וגרם להם להתמכר לסאונד הכבד, לטקסטים הקשים, למלודיה ולהרמוניות הווקאליות של Layne Staley ו- Jerry Cantrell. ג'רי סיפר שכאן, בדיוק בשיר הזה, הלהקה מצאה את הכיוון המוסיקלי שלה, והוא זה שהפך את אליס למה שהיא !


האלבום כמעט כולו נכתב ע"י ג'רי ומבחינת הליריקה הוא נוגע בנושאים כמו סמים, המוות של אמו, צנזורה, אנחנו נגד העולם ועוד.ליין בעיקר השלים את הכתיבה של ג'רי והשניים הפכו את ההרמוניה המהפנטת של קולם לחתימה המוכרת של הלהקה. מהאלבום יצאו עוד מספר שירים אלמותיים שהשפיעו רבות על עולם המוזיקה באותה תקופה ונתנו את הטון לבשורה הגדולה שתצא מסיאטל זמן קצר לאחר מכן. "Bleed The Freak" שמתפוצץ עליך אחרי האינטרו השקט "Love Hate Love" המהפנט, "It Ain’t Like That" עם הריף הכבד והמעוות שמשתלב בצורה מדהימה עם קולו של ליין ועוד...

עם יציאתו, האלבום לא זכה להצלחה רבה ומכר עשרות אלפי עותקים בלבד בשישה החודשים הראשונים. אך ברגע שנכנסה MTV לתמונה הכל השתנה. אליס שיחררו וידאו קליפ לשיר "Man In The Box", ערוץ MTV אימץ את הקליפ והכניס אותו לרוטציה היומית ואז כבר "התמונה" נראתה אחרת לגמרי. מיד לאחר יציאת הוידאו קליפ, מכר האלבום 400 אלף עותקים בשישה שבועות בלבד!! זהו האלבום הראשון של סצנת הגראנג' שנכנס ל- 50 הראשונים של מצעד הבילבורד 200 כשהוא כובש את המקום ה-42.

האלבום גם קיבל מועמדות לגראמי עבור "Best Hard Rock Performance with Vocal" אך הפסיד ל- "Van Halen".

אפילו נסיך האופל בכבודו ובעצמו Ozzy Osbourne הכתיר אותו בין 10 אלבומי המטאל האהובים עליו ביותר.


ואם תהיתם לגבי עטיפת האלבום, ואנחנו בטוחים שתהיתם של מי הפנים המעוותות שעל העטיפה?


אז נספר לכם שהצלם והבמאי Rocky Schenck רצה להציג את חברי הלהקה כאילו הם נולדו או בקעו מתוך משהו, כדי להמחיש את הלידה שלהם באלבום הבכורה. הוא ניסה מספר אפשרויות, כשאחת מהן הייתה כשפניהם של חברי הלהקה יוצאים מתוך בריכה מכוסה ביריעת ניילון. לאחר שלושה ימים של צילומים ושעות רבות של עריכה, התוצאה הסופית הייתה תמונת פניו של הבסיסט Mike Starr כשהיא מעוותת בשחור לבן. לבסוף החליט רוקי להשתמש בצבע והפך אותה לצבעונית. לאחר שחברי הלהקה ראו את התוצאה הסופית הם החליטו לתת לאלבום את השם "Facelift".

לסיום רצינו להביא לכם עוד כמה עובדות מעניינות על האלבום:


- המתופף Sean Kinney שבר את היד בתקופת הקלטות האלבום וכמעט ולא ניגן בו. הלהקה גייסה את המתופף של Greg Gilmore מלהקת "Mother Love Bone" כדי להחליף אותו בהקלטות עצמן. שון הסביר לגרג איך לנגן, אך לאחר כמה ניסיונות השניים הבינו שזה לא הולך, הלהקה לקחה הפסקה וידו של שון בינתיים השתפרה משמעותית. כשהם חזרו לנגן הוא פשוט קרע את הגבס והקליט את האלבום כשדלי עם קרח נמצא לידו לשם הקלה על הכאבים.


- השיר "Man In The Box" הושפע מלהקת "Bon Jovi" ובמיוחד מהשיר "Livin' on a Prayer" הלקוח מהאלבום "Slippery When Wet". ג'רי עושה בו שימוש באפקט Talk Box בו עשה שימוש גם Richie Sambora.


- בסוף השיר האחרון באלבום, "Real Thing" ליין צועק את המשפט "Sexual chocolate, baby!". המשפט לקוח משם של להקה בדיונית מהסרט "Coming to America" בו משחק אדי מרפי.


להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page