top of page

Billy Corgan

הוא אחת הדמויות המשפיעות על עולם האלטרנטיב של שנות התשעים, הוא גיטריסט, קלידן בסיסט, זמר מפיק ויוצר. קוראים לו Billy Corgan ויש לנו כמה עובדות לספר לכם על האיש המאוד מיוחד הזה.

(Photo: Daniel Karmann/picture-alliance)


1. הוא נולד ב- 17 למרץ 1967 שם William Patrick Corgan באילינוי שבארה"ב.


2. אביו וויליאם קורגן היה גיטריסט ג'אז ובלוז.


3. בשנת 1970 הוריו התגרשו ואביו התחתן זמן קצר לאחר מכן. קורגן ואחיו עברו להתגורר עם האבא וקורגן ציין שבשנים אלה הוא עבר התעללות פיזית ונפשית מצד אימו החורגת.


4. ילדותו של קורגן לא היתה פשוטה. הוא העיד שחווה דיכאונות קשים בנעוריו, עד כי נהג לחתוך את עצמו כדי להתמודד עם הכאב.


5. בשנת 1976 נולד לו אח חורג בשם ג'סי שאובחן כבעל מוגבלויות שונות, לרבת שיתוק מוחין ותסמונת טורט. קורגן נהג לטפל, לשמור ולהגן עליו בנעוריו.


6. בראשית שנות השמונים קורגן וחבריו צילמו סרט קצר שנקרא "Alien 1/2" והושפע מהסרט "Alien" של רידלי סקוט.


7. קורגן היה מצטיין בספורט בבית הספר היסודי, אך בתיכון הוא זנח את הספורט והחל להתעניין במוזיקה.


8. הוא החליט ללמוד לנגן על גיטרה אחרי שביקר בבית של חבר ללימודים וראה גיטרת גיבסון "Flying V".


9. הגיטרה הראשונה שלו היתה חיקוי של גיבסון לס פול, אותה קנה לו אביו מחסכונותיו.


10. אביו של קורגן אומנם עיצב את טעמו המוזיקלי של קורגן כשעודד אותו להקשיב ל- Jimi Hendrix ול- Jeff Beck, אך הוא מעולם לא לימד אותו לנגן בגיטרה. קורגן נאלץ ללמד את עצמו לנגן על הכלי.


11. טעמו המוזיקלי של קורגן נע בין הארד רוק kרוק קלאסי וניו ווייב. הוא נהג להאזין ללהקות כמו: Queen", "Boston", ELO", "Rush", "Bauhaus", "The Cure", John Cale" ועוד.


12. כבר במהלך לימודי התיכון היו לקורגן מספר הרכבים מוזיקליים, אחד מהם נקרא The Marked.


13. השם "The Marked" נבע מכתמי הלידה שהיו לקורגן ולמתופף הלהקה על גופם.


14. כתם הלידה של קורגן הוא די גדול ובצבע אדון והוא נמצא על ידו השמאלית כפי שניתן לראות בעטיפת אלבום הסולו של קורגן "TheFutureEmbrace".


15. קורגן נהג לכתוב ביקורות על אלבומים ולהקות למגזין של בית הספר. במסגרת ביקורות אלה הוא למעשה חזה את ההצלחה של להקות כמו "U2", "R.E.M" ו- "Metallica".


16. הוא סיים את לימודי התיכון בהצטיינות ומספר מוסדות הציעו לו מענקים ומלגות לימודים, ביניהם אוניברסיטת מישיגן.


17. גם סבתו הותירה לו חיסכון ללימודים גבוהים אך קורגן בחר להשקיע את הכסף במוזיקה ועבר בשנת 1985 יחד עם להקתו "The Marked" לסנט פטרסבורג, פלורידה, בכדי לנסות את מזלו.


18. הלהקה לא הצליחה והתפרקה ובילי חזר להתגורר עם אביו בשיקגו, שם החל לעבוד בחנות תקליטים.


19. בשנים 1987-1988 הוא היה שותף להרכב "Deep Blue Dream" בו ניגן גם Wayne Static שבהמשך יקים את להקת "Static-x".


20. במהלך עבודתו בחנות התקליטים פגש בילי בגיטריסט James Iha והשניים החלו לעבוד על חומרים והקליטו דמואים שקורגן הגדיר מאוחר יותר כהקלטות גות-פופיות עגומות.


21. בתקופה זו קורגן ניגן בבס, איהא בגיטרה והחברה השלישית בלהקה היה מכונת תופים.


22. בהמשך הוא פגש בבסיסטית D'arcy Wretzky לאחר הופעה מקומית של להקת "The Dan Reed Network".


23. כך נוסדה "The Smashing Pumpkins" כאשר קורגן, איהא ודרסי מנגנים במועדונים מקומיים בליווי מכונת תופים.


24. לקראת הופעה שנקבעה ללהקה במועדון המטרו בשיקגו ב- 5 לאוקטובר 1988, גייסה הלהקה לשורותיה את המתופף Jimmy Chamberlin.


25. התוספת של Jimmy Chamberlin הובילה את הלהקה לכיוון מוזיקלי כבד יותר.


26. אלבום הבכורה "Gish" שוחרר בשנת 1991 והיה בו שילוב של סגנונות מוזיקליים כמו רוק פסיכדלי והבי מטאל.


27. בהופעה שערכה הלהקה בפסטיבל רדינג בשנת 1992, קורגן היה כל-כך מתוסכל מהסאונד עד כי הוא שבר את הגיטרה וזרק אותה לקהל, היא נחתה על ראשו של מנהל חברת התקליטים של הלהקה.


28. ההצלחה של "Gish" עלתה על המצופה, אך אלבומה השני של הלהקה משנת 1993 – "Siamese Dream" כבר העניק ללהקה הצלחה מסחררת ושבחים רבים מצד הקהל והמבקרים.


29. עם זאת, "Siamese Dream" היה אלבום שנולד מתוך כאב גדול, הוא כמעט וחיסל את הלהקה והוא זיכה את קורגן בכינוי פרפקציוניס ו- control freak לאחר שהקליט מחדש את תפקידי הגיטרה והבס של איהא ודרסי.


30. בשנת 1994 שחרר הלהקה את אלבום האוסף "Pisces Iscariot" שכלל קטעים שלא שוחררו באלבומי הרשמיים של הלהקה.


31. בשנת 1995 שחררה הלהקה את אלבומה השלישי "Mellon Collie and the Infinite Sadness". מדובר בשיא האומנותי של הלהקה. יצירת מופת שאפתנית שנפרשה על-פני שני דיסקים ושלושה אלבומי ויניל.


32. האלבום היה מועמד לשבעה פרסי גראמי באותה השנה, והוענקו לו תשעה אלבומי פלטינה. השיר "1979" מתוכו הפך ללהיט הגדול ביותר של קורגן והלהקה.


33. ב- 11 לנובמבר 1995 ערכה הלהקה הופעה בתוכנית הטלוויזיה Saturday Night Live. קורגן הופיע בה לראשונה כמגולח ראש. הקטע המצולם האחרון של קורגן עם שיער הוא בקליפ לשיר "Bullet with Butterfly Wings".


34. במהלך סיבוב ההופעות שנועד לקידום האלבום, ב- 12 ליולי 1996, נטלו המתופף צ'מברלין והקלידן Jonathan Melvoin מנת יתר של הירואין. הקלידן מת וצ'מברלין שרד, אך התקרית הובילה לפיטוריו המיידיים מהלהקה.


35. את האלבום הבא "Adore" ששוחרר בשנת 1998 הקליטה הלהקה כבר כשלישייה כשהיא נעזרת במכונת תופים ובמתופפי סשנים.


36. השיר "For Martha" מתוך האלבום נכתב על אימו של קורגן – מרתה, שנפטרה בשנת 1996.


37. בשנת 1999 חזר צ'מברלין ללהקה ובשנת 2000 שחרר הלהקה את אלבום הקונספט "Machina/The Machines of God", אשר הוביל לביקורות מעורבות של המבקרים והקהל בשל סגנונו. בסיום הקלטת האלבום עזבה דרסי את הלהקה והיא הוחלפה בבסיסטית של להקת "Hole" לשעבר - Melissa Auf der Maur.


38. בהמשך אותה שנה הוציאה הלהקה את אלבום ההמשך למאשינה - "Machina II/The Friends & Enemies of Modern Music" אשר שוחרר להורדה בחינם דרך האינטרנט. זה היה אלבומה האחרון של הלהקה במתכונת הנוכחית, כשהלהקה עורכת את המופע האחרון שלה ב- 2 לדצמבר 2000.


39. בסוף שנת 2001 קורגן וצ'מברלין חברו לגיטריסט והזמר Matt Sweeney שהיה חבר ותיק של קורגן, להקמת ההרכב "Zwan". הם צירפו אליהם את הבסיסט Paz Lenchantin וגיטריסט נוסף David Pajo להשלמת ההרכב.


40. ההרכב הופיע במהלך שנת 2002 כאשר אלבום הבכורה (והיחיד) שלו "Mary Star of the Sea" משוחרר בשנת 2003.


41. בשנת 2004 פצח קורגן בקריירת סולו כשהוא מקליט במסגרת הפרוייקט "ChicagoSongs project 72" שעות של שירי פולק אקוסטיים הקשורים להיסטוריה של העיר שיקגו. הפרויקט לא שוחרר כאלבום עד ליום זה.


42. באותה שנה הוא כתב את השיר "Forget It" שנכנס לפסקול הסרט "National Treasure" של ניקולס קייג'.


43. בשנת 2005 שחרר קורגן את אלבום הסולו הראשון שלו "TheFutureEmbrace" אשר כלל שילוב של מוזיקה אלקטרונית ואלטרנטיב. האלבום נכשל וזכה לביקורות קרות מצד המבקרים השונים. בהמשך שחרר קורגן עוד שני אלבומי סולו, האחרון - "Cotillions" שוחרר בנובמבר 2019.


44. בשנת 2005, פרסם קורגן מודעה בה הודיע על רצונו להשיב את "סמאשינג פאמפקינס" לפעילות ובתאריך ה- 20 באפריל 2006 הוא כבר פרסם באתר הרשמי של הלהקה הודעה לפיה היא אכן מתעתדת להתאחד.


45. הופעתה הראשונה של הלהקה לאחר האיחוד היתה ב- 22 למאי 2007. לצד קורגן וצ'מברלין הופיעו שני חברי הלהקה החדשים ג'ינג'ר רייס בגיטרה בס וג'ף שרודר בגיטרה.


46. ב- 10 ליולי 2007 שוחרר אלבום האיחוד "Zeitgeist". מאז שחררה הלהקה עוד חמישה אלבומי אולפן: "Oceania" משנת 2012, "Monuments to an Elegy" משנת 2014, "Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun". משנת 2018, "Cyr" משנת 2020 וכמובן אופרת הרוק המשולשת "Atum" בשנת 2022-2023.

(Photo: Photo: Linda Strawberry)


47. לקורגן יש יד בלא פחות מעשרה פסי קול של סרטים, חלקם מאוד מפורסמים כמו "Ransom" עם מל גיבסון ו- "Rampage" עם דוויין ג'ונסון. בחלקם הוא נתן את רק את קולו ובחלקם הוא היה שותף מלא לכתיבה והפקה של פס קול הסרט ושיר הנושא של הסרט.


48. הוא שיתף פעולה עם עשרות אמנים, בתפקיד המפיק, הכותב, הזמר והגיטריסט. הוא הפיק מספר שירים ללהקת הרוק האלטרנטיבי Catherine, הוא השתתף בשירה באלבומים של Marilyn Manson, "New Order", Lenny Kravitz, Tony Iommi, "Scorpions ועוד רבים. הוא הפיק וכתב מספר שירים לאומנים כמו: "Hole", Lisa Marie Presley, Breaking Benjamin", Taproot, "Korn" ועוד.


49. בשנת 1998 השתתף קורגן בכתיבת חלק משירי האלבום "Celebrity Skin" של להקת "Hole".


50. הוא נשאר מיודד עם Courtney Love ובהמשך אף ניהל עימה מערכת יחסים, כאשר בשנת 2006 הוא אפילו עבר להתגורר איתה ועם ביתה Frances Bean Cobain באחוזה שלה שבהוליווד.


51. קורגן גם הוא היה שותף באותה תקופה לכתיבה והפקה של מספר שירים באלבום הרביעי והאחרון של להקתה "Hole" בשם "Nobody's Daughter".


52. מיד לאחר שחרור האלבום קורגן התעצבן על קורטני שפעלה ללא רשותו עם השירים והם החלו להחליף ביניהם "מהלומות" בטוויטר ובפייסבוק. זה היה כל-כך מכוער ופוגעני והשניים לא מדברים עד היום.


53. לקורגן יש חיבה גדולה מאוד לספורט ההאבקות, בשנת 2011 הוא הקים את הארגון "Resistance Pro" שקיים תחרות האבקות בשיקגו. בשנת 2015 הוא לקח את תפקיד המפיק ראשי ב- Total Nonstop Action Wrestling כשתפקידו היה ליצור דמויות ולכתוב עלילה לגיבוי ההאבקות.


54. קורגן גם אוהב מאוד בייסבול. זה החל בגיל צעיר כשהיה אספן של קלפי בייסבול, זה המשיך בהערצתו את קבוצת הבייסבול השיקגו קאבס, ואף כשהפך לפרשן בייסבול בתחנת רדיו מקומית בשיקגו.


55. בשנת 2017 רכש קורגן את הבעלות על ארגון ה- "National Wrestling Alliance" שהיה הגוף המוביל והבלעדי להאבקות מקצועית עד לשנות ה-80' אז קם הארגון המפורסם ביותר היום ה-WWF.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page