top of page

Genesis - Calling All Stations

ואז הם נותרו שניים...


ב- 1 לספטמבר 1997 הוציאה "Genesis" לאור את אלבומה ה- 15 "Calling All Stations".


זו פיסת המוזיקה האחרונה שיצאה תחת שם המותג האדיר "Genesis", אבל מדובר בצל חיוור של מה שהלהקה הגדולה הזאת ייצרה בעבר, אפילו בהשוואה לאלבומה הקודם "We Can't Dance".


במהלך השנים, התמודדה "Genesis" עם לא מעט טלטלות, אבל נדמה שבכל פעם היא דווקא יצאה מהן מחוזקת. זה התחיל בשנת 1974 כאשר הסולן הכריזמטי שלה Peter Gabriel החליט לעזוב. הלהקה שהיתה בטוחה שלא ניתן להמשיך בלעדיו, גילתה פתאום את Phil Collins כסולן ויצאה עם אחד האלבומים הגדולים שלה "A Trick of the Tail". ואז, בשנת 1978, הלהקה סופגת את העזיבה של הגיטריסט המוביל Steve Hackett שתרם משמעותית ליצירה של הלהקה, אך גם אז הצליחו שלושת החברים הנותרים לצאת מהעזיבה הזאת מחוזקים עם האלבום "...And Then There Were Three", אשר החל את "המסע" של "ג'נסיס" מלב הקונצנזוס של הרוק המתקדם אל חיבוק הדוב של הפופ והמיינסטרים ולהצלחה המטאורית שתחווה בשנות ה- 80. אבל לא הפעם!


בשנת 1996 מחליט Phil Collins ששתי הקריירות המקבילות והמצליחות שלו הם קצת יותר מידיי עבורו. אחרי סיבוב הופעות ארוך ומצליח עם "ג'נסיס" הוא מחליט לעזוב את מה שהיה לו לבית בחצי היובל האחרון ולהתמקד בקרייקת הסולו שלו. וכך, "ג'נסיס" מוצאת את עצמה, פעם נוספת, ללא הזמר הכריזמטי שלה שהיה גם שותף מלא ליצירה. שני החברים הנותרים Tony Banks ו- Mike Rutherford שהתעקשו להמשיך הלאה נאלצו, בפעם הראשונה בתולדות הלהקה, לבחור מוזיקאים מבחוץ שיסייעו להם להקליט את החומרים שכתבו לאלבום חדש של הלהקה. אבל להבדיל מהפעמים הקודמות, השינוי הנוכחי בהרכב היה גורלי והפר את האיזון העדין עליו נשענה הקריירה האדירה של הלהקה לאורך השנים.


הבחירה של רות'רפורד ובנקס הייתה די מפתיעה, בלשון המעטה. בעבר, "ג'נסיס" שרדה שינויים קשים בהרכב כשהיא מתבססת על חברי הלהקה עצמה, אבל הפעם זה היה אחרת כי רות'רפורד ובנקס לא יכלו לקחת על עצמם את תפקידי השירה ובטח לא לנגן על תופים. הם יכלו לבחור כל זמר אחר שיינסה להיכנס לנעליו של Phil Collins, אבל הם בחרו דווקא ב- Ray Wilson, זמר שהיה די אנונימי אשר לזכותו נרשם הלהיט החד-פעמי “Inside” משנת 1994, של להקתו "Stiltskin" (כן, השיר המפורסם מהפרסומת של ליוויס). לעומת זאת, כדי למלא את החלל העצום של Phil Collins כמתופף, הסתמכו רות'רפורד ובנקס לא על אחד, אלא על שני מתופפים. Nick D'Virgilio מלהקת הניאו-פרוג "Spock's Beard" וניר צדקיהו הישראלי שניגן עם אומנים שונים מיהודה פוליקר ועד Chris Cornell.


לומר את האמת, עד כמה ש- Ray Wilson הוא זמר מצויין שאנחנו מאוד אוהבים את גוון הקול שלו, הרי שלא באמת היה לו סיכוי להיכנס לנעליו הגדולות של Phil Collins. הוא הצטרף להרכב לאחר שמרבית האלבום כבר היה כתוב וכנראה שגם אם היה שותף מלא ליצירה הוא היה גם חסר את הדבק שהיה לקולינס וחיבר כל-כך טוב את השלישייה הוותיקה. למרות שריי ווילסון השתתף פה ושם בכתיבת המילים של שירים שנכללו באלבום, כמו "There Must Be Some Other Way", "Not About Us" ו-"Small Talk", זה עדיין לא הספיק. האלבום היה חסר את התוספת הכל-כך חשובה של Phil Collins ואת הכישרון המדהים שלו לייצר שירים קליטים שיהפכו מיד ללהיטים. מאוחר יותר Tony Banks הודה שאם פיל קולינס היה שם, הוא יודע שהאלבום הזה היה ממריא למקום אחר.


האלבום כולל 11 שירים המתפרסים על-פני 70 דקות ארוכות, ללא כל להיט משמעותי. אין ספק שיש פה כמה רגעים יפים ומיוחדים, אבל זו כבר לא "ג'נסיס". למרות המאמץ הראוי להערכה של ווילסון והקול המאוד יחודי שלו, הוא לא התאים ל- DNA של הלהקה, אבל לזכותו יאמר שספק אם יש זמר אחר בעולם שיכול היה להתאים. הבור שהותיר קולינס היה פשוט בלתי ניתן למילוי. הוא כל-כך מזוהה עם הלהקה עד כי אנחנו מוכנים לחתום שיש כאלה שמתקשים אפילו להבדיל בין להיטים של "ג'נסיס" ללהיטים מקריירת הסולו שלו.


וחלקכם ישאל אולי אם יש באלבום הזה את צמד הכשרונות Tony Banks ו- Mike Rutherford וגם זמר מצויין, אז למה זה בכל זאת לא עובד?


אנחנו סבורים שהמעריצים לא היו מוכנים לגירסה חדשה, שונה ומרוככת של "ג'נסיס". הם לא היו מוכנים לקבל את הלהקה ללא האדם שהיה כל-כך מזוהה איתה. לא מן הנמנע שאם רות'רפורד ובנקס היו עובדים תחת שם אחר לגמרי, הכל היה נראה אחרת. מחד, הם היו מעניקים לווילסון התחלה נקייה וחדשה שתמנע את ההשוואה לקוליס, ומנגד הם היו מאפשרים לו להיות חלק מהיצירה והתוצר הסופי.


אנחנו בטוחים ששירים מצויינים כמו שיר הנושא "Calling All Stations", הלהיט "Congo" והבלדה "Shipwrecked" היו עובדים טוב יותר תחת מותג אחר ולא "ג'נסיס" ונותר רק לתהות האם החיבור הזה עם וויילסון יכול היה להמשיך הלאה לו היה מדובר בלהקה חדשה.


בפועל, "Calling All Stations" לא מכר טוב בארה"ב, מה שגרם ללהקה לבטל את סיבוב ההופעות שלה באמריקה ועם הביטול גם התכניות להקליט אלבום המשך כלהקה מגובשת נגנזו. בנקס ווילסון דווקא היו מוכנים להקליט אלבום נוסף. הם הרגישו שסיבוב ההופעות האירופאי גיבש את הלהרה שהתחילה להרגיש כמו יחידה מלוכדת. אבל המכירות הדלות וחוסר ההתעניינות של עולם המוזיקה גרם לרות'רפורד לאבד עניין.


להאזנה:Youtube, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page