top of page

John Frusciante

הוא ידוע בעיקר כגיטריסט להקת ה- "Red Hot Chili Peppers", אבל הוא בהחלט לא רק.

בואו לקרוא קצת על הכישרון הגדול שנקרא John Frusciante:


(Photo: Jeffrey Mayer)


1. שמו המלא הוא John Anthony Frusciante והוא נולד ב-5 למרץ 1970 בקווינס, ניו יורק.


2. הוריו הם מהגרים מאיטליה, אבא שלו הוא נגן פסנתר ואימו זמרת. בשלב מאוחר יותר כשהוא היה בן 9, הוריו התגרשו והוא עבר עם אימו ואביו החורג ללוס אנג'לס.


3. שם הוא התחבר למוסיקת הפאנק רוק והפך למעריץ של ה- "Germs" (את פאט סמיר זוכרים?). בגיל 10 הוא כבר למד לנגן את האלבום היחיד של הלהקה.


4. הואיל והוא הבין שהוא לא יודע לנגן כמו שצריך הוא החל ללמוד לנגן חומרים של גיטריסטים נוספים כמו: Jeff Beck, Jimmy Page, David Gilmour , Jimi Hendrix כשהיה בן 11 בלבד.


5. בגיל 16 הוא עזב את בית ספר ובתמיכת הוריו הוא החל לחפש את דרכו כמוסיקאי והחל ללמוד בבית ספר "Guitar Institute of Technology".


6. באותה שנה הוא גילה את ה- "RHCP" דרך המורה לגיטרה שלו שניגש לאודישנים ללהקה, הוא מיד התאהב בהם והחל להיות מעריץ אדוק. הוא העריץ את Hillel Slovak הגיטריסט של הלהקה ולמד לנגן את כל תפקידי הגיטרה והבס בשלושת האלבומים הראשונים של הלהקה. השניים אפילו יצרו קשר חברי מספר חודשים לפני מותו של הלל.


(Photo: rhcpsessions.com)


7. בתחילת 1988 נבחן ג'ון באודשנים בלהקתו של Frank Zappa אך הוא לא המשיך בתהליך כששמע שפרנק אוסר על שימוש בסמים. באותה שנה הוא גם ניגן עם Flea הבסיסט של ה- "RHCP" עם מספר חברים קרובים ומשם התחילה גם הכימיה של השניים.


8. אחרי שלושה אלבומים שלא הצליחו מסחרית אבל יצרו להם קהל מעריצים לא קטן חלה תפנית בלהקת ה-RHCP. הלל מת כתוצאה ממנת יתר ו-Jack Irons שהיה המתופף של הלהקה באותה תקופה היה שבור ממותו של הלל ועזב את הלהקה.


9. הלהקה ניסתה לגייס את הגיטריסט DeWayne "Blackbyrd" McKnight ואת המתופף Darren Henley אך הראשון לא התאים מוסיקלית והשני לא שרד כתוצאה משימוש יתר של סמים.


10. פלי הציע את ג'ון ללהקה ולאחר אודישן קצר הוא קיבל את התפקיד, חלום חייו של כל אוהד מוסיקה מושבע... הוא שהלהקה שהוא הכי אוהב תצרף אותו לשורותיה ! חלום !!! כשג'ון על הגיטרה, פלי על הבס, Anthony Kiedis על השירה, הם צירפו את המתופף Chad Smith והחלו להקליט את האלבום שהיווה את נקודת ההתחלה "Mother’s Milk".


(Photo: Red Hot Chili Peppers)


11. ג'ון סיפר שלא היה נגן פאנק וכדי להיכנס וללמוד את הסגנון, הוא למד את מה שהילל עשה ולקח את זה בדרך שלו. המפיק של האלבום Michael Beinhorn לא אהב את מה שג'ון עשה וניסה לייצר אתו צלילים של מטאל וכבדות במקום פאנק וקלילות.


12. באוגוסט 1989 יצא האלבום "Mother’s Milk", אלבומו הראשון של ג'ון עם הלהקה. האלבום סימן את תחילת דרכה של הלהקה אל עבר ההצלחה הגדולה. הוא אמנם הגיע רק למקום ה-52 בבילבורד ולא ממש הצליח באירופה ובריטניה אך הוא ללא ספק סלל את הדרך לאלבום הבא.


13. בשנת 1990 ביקשה הלהקה שוב את המפיק Rick Rubin שסרב בפעם הקודמת מאחר והוא לא הסכים לעבוד עם הלהקה בגלל כל הסמים שהם צרכו. הפעם הוא הסכים ולקח אותם להקליט באחוזה של הודיני אמן האשליות, מנותקים מהסביבה.


14. בספטמבר 1991 שיחררה הלהקה את אלבום הפריצה הגדול שלה, "Blood Sugar Sex Magik" עם סינגל הפריצה הגדול שלה "Give It Away". האלבום הגיע הישר למקום השלישי בבילבורד והעניק ללהקה זכיה בגראמי 1992 בפרס Best Hard Rock Performance With Vocal. האלבום נכנס לרשימת 500 האלבומים הגדולים בכל הזמנים של ה-Rolling Stone.



15. לאחר יציאת האלבום שחררה הלהקה סרט דוקומנטרי בשם "Funky Monks" העוקב אחר ההקלטות של האלבום ויצאה לסיבוב הופעות עולמי לקידום האלבום.


16. ההצלחה המטורפת, המהירה והבלתי נתפסת של הלהקה תפסה את ג'ון לא מוכן והכתה בו בחוזקה. אנחנו מכירים את זה בהיסטוריה של המוסיקה וזה קרה ללא מעט אמנים. ג'ון סיפר שלפני שהוא הצטרף ללהקה הוא התאהב בווייב שיש ללהקה בהופעות, שהקהל הרגיש חלק מהלהקה, חלק מההופעה והיה בזה משהו קסום. הוא לא רצה להיות כל כך פופולארי, הוא לא רצה להיות רוק סטאר (אולי רק בשביל הסמים והבחורות אבל לא מעבר).


17. הוא סיפר שהוא הרגיש שהלהקה לא צריכה את זה ושהוא לא צריך את זה, הוא לא ידע איך להתמודד עם זה וכמעט אחרי כל הופעה הוא היה מתעמת עם חבריו כדי להפסיק את הטרוף הזה. לפני ההופעה שהתקיימה בטוקיו במאי 1992 הוא סרב לעלות להופיע, לאחר עימותים רבים הוא עלה בסופו של דבר, אך ביום למחרת הוא עזב את הלהקה.


18. לאחר העזיבה הוא נבחן ללהקה "Meat Puppets" אך שיתוף הפעולה לא יצא לפועל והוא לא צורף.


19. השימוש בסמים לא היה דבר חדש לג'ון והוא נהג לעשן מריחואנה בכמויות גדולות במהלך סיבוב ההופעות של הלהקה. לאחר שעזב את הלהקה וחזר לקליפורניה הוא נכנס לדיכאון עמוק מאחר והרגיש שאין לו יותר משמעות בחיים ושהוא לעולם לא יחזור לנגן. על מנת להתמודד עם הדיכאון הוא החל לצרוך הרואין ועם הזמן הפך למכור כבד של הסם שהחזיק אותו בין החיים למוות.


(Photo: Karen Miller)


20. בשנת 1994 שיחרר ג'ון את אלבומו הראשון "Niandra Lades and Usually Just a T-Shirt". אלבום אוונגרדי וניסיוני שאפשר לומר, משקף את מסעות ההזיה והתרוממות הרוח שהיו לג'ון במהלך צריכת הסמים.


21. מצבו של ג'ון המשיך להתדרדר, ביתו הפך לחורבה וזוהמה, Johnny Depp ו- Gibby Haynes יצרו סרט דוקומנטרי באורך של כ-12 דקות בשם Stuff שמתעד את מצבו של ג'ון ואת הבית בו הוא גר באותה תקופה.


22. באוגוסט 1997 שיחרר ג'ון את אלבומו השני "Smile from the Streets You Hold" שמטרתו הייתה אחת !! להשיג לו כסף לסמים !! אפילו בהקלטות לאלבום הוא נשמע במצב ירוד ומשתעל לעיתים קרובות.


23. בינואר 1998 כשגופו עור ועצמות, כשהוא סובל מזיהום קיצוני בפה וצלקות עור קשות כתוצאה מהזרקות, נכנס ג'ון למכון גמילה בפסדינה. הוא טופל לצלקות שהיו על גופו וכל שיניו נעקרו והוחלפו בתותבות כתוצאה מהזיהום.


24. חודש לאחר מכן הוא שוחרר ממכון הגמילה והחל לסגל לעצמו אורח חיים של רוחניות ובריאות, כמו יוגה, מדיטציה ותזונה נכונה. הוא שינה הרבה הרגלים בחיים והחליט שהוא מקדיש את חייו למוסיקה.


25. בצרוף מקרים קוסמי... באותה שנה החליטו ה- "RHCP" לפטר את הגיטריסט שהחליף את ג'ון, Dave Navarro עמו הם הוציאו אלבום אחד "One Hot Minute". הלהקה שהייתה על סף פירוק החליטה לפנות לג'ון שסיים עם הסמים והיה כשיר לעבודה, ג'ון כמובן היה מאושר מההצעה וחזר לשורותיה של ה- "RHCP".


26. החברים נכנסו לאולפן והחלו להקליט את האלבום הבא, חברי הלהקה העידו שהחזרה של ג'ון גרמה לכולם להירתם ליצירה והשפיעה עליהם עמוקות. ביוני 1999 שיחררה הלהקה את האלבום השביעי שלה "Californication" הוא אחד האהובים על ג'ון.



27. במהלך סיבוב ההופעות לאלבום החל ג'ון לכתוב חומר משלו ובסיום הסיבוב, בשנת 2001 הוציא ג'ון את אלבומו השלישי "To Record Only Water for Ten Days". אלבום שהוא רחוק מהרוק האלטרנטיבי ועם הרבה מאוד אלמנטים אלקטרונים וניו ווייב, אבל עדיין בועט לך בבטן.


28. אותה שנה הייתה מאוד פורייה ויצירתית מבחינת ג'ון, הוא עבד על האלבום השמיני של הלהקה "By the Way" שיצא ביולי 2002 והחל לכתוב חומר לאלבום הסולו הרביעי שלו "Shadows Collide with People" שיצא בפברואר 2004 כשבנוסף הוא גם כותב חומרים לפסקול הסרט "The Brown Bunny".


29. בשנת 2004 הוא החל פרויקט צדדי בשם "Ataxia" שהיה סופרגרופ ניסיוני למשך שבועיים בהם הם הקליטו מספר שירים ואף קיימו שתי הופעות אך התפרקו לאחר מכן. באותה שנה הם הוציאו את אלבום הבכורה שלהם "Automatic Writing".


30. אם חשבנו ששנת 2001 הייתה פורייה, בשנת 2004 החליט ג'ון להוציא 6 אלבומים ב-6 חודשים כשכולם מוקלטים על ציוד אנלוגי ללא מחשבים או ציוד דיגיטאלי. הוא שיחרר את:

"The Will to Death", "Ataxia's Automatic Writing", "DC" EP, "Inside of Emptiness", "A Sphere in the Heart of Silence" ו- "Curtains".

טרוףףףףף מוחלט !!


31. במאי 2006 שיחררה הלהקה את אלבומה התשיעי "Stadium Arcadium" כשבאלבום הזה ג'ון נותן חופש ליצירתיות שלו, הוא משתמש ביותר אפקטים מבעבר ובסגנונות שונים ואף מוסיף קטעי סולו שלא היו באלבומים הקודמים, שכולם אגב הוקלטו תוך כדי אילתור ולא נכתבו מראש.



32. בשנת 2007 הוא הוציא עם ההרכב הניסיוני "Ataxia" את האלבום השני שלהם "AWII". דבר נוסף שקרה באותה שנה הוא האלבום האלקטרוני הראשון שלו תחת השם "Trickfinger".


33. עוד באותה שנה, אחרי סיבוב ההופעות ל- "Stadium Arcadium" סבלה הלהקה מתשישות ושחיקה קשה והחליטה לקחת הפסקה כשבסיומה בשנת 2009 הודיע ג'ון שהוא לא חוזר והוא הוחלף בגיטריסט Josh Klinghoffer. באותה שנה ג'ון משחרר את אלבום הסולו השמיני שלו בשם "The Empyrean".


34. בשנת 2010 לקח ג'ון תפנית קלה לכיוון המוסיקה האלקטרונית, תשוקה שהייתה לו שנים רבות. הוא החל ללמוד ליצור מוסיקה אלקטרונית ויחד עם Aaron Funk ו- Chris McDonald הוא הקים את ההרכב האלקטרוני "Speed Dealer Moms".


35. בספטמבר 2012 הוא הוציא את אלבומו התשיעי PBX Funicular Intaglio Zone שבו הוא נטש את צלילי הגיטרה לטובת צלילים אלקטרונים ושילוב של אלמנטים מהפופ וההיפ-הופ.


36. באפריל 2014 הוא הוציא את אלבומו העשירי "Enclosure".


37. בספטמבר 2017 הוא שחרר את האלבום האלקטרוני השני שלו כ- Trickfinger בשם "Trickfinger II".


38. אחרי שהוציאה שני אלבומים עם הגיטריסט ג'וש, "I'm with You" ב-2011 ו- "The Getaway" ב-2016. הודיעה ה- "RHCP" בדצמבר 2019 שהיא מתאחדת שוב עם ג'ון.


39. ג'ון שיתף פעולה עם אמנים רבים ומגוונים ביניהם: Wu Tang, Josh Klinghoffer, Omar Rodriguez Lopez, Dewa Budjana ועוד רבים אחרים.


40. הוא היה אמור להגיע לישראל יחד עם ה- "RHCP" ב-10 ביוני 2020, אך ההופעה נדחתה לקיץ 2023 ולנו נותר רק להתפלל שהפעם זה יקרה...


41. באוקטובר 2020 הוא שחרר את אלבומו ה-11 "Maya", אנחנו קראנו לו תקלה... האלבום הזה מוקדש כולו לחתולתו האהובה של פרושיאנטה שעזבה את העולם באותה שנה.


42. ב- 4 לפברואר 2022 הוא שחרר יחד עם "RHCP" את הסינגל "Black Summer" הראשון של הלהקה אחרי שתיקה של 6 שנים (הארוכה ביותר של הלהקה), מתוך האלבום "Unlimited Love". באותה שנה ה-RHCP הוציאה את האלבום ה-12 וה-13 שלה, "Unlimited Love" באפריל ואת "Return of the Dream Canteen" באוקטובר.




אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page