top of page

Neil Young - After the Gold Rush

ב- 19 לספטמבר 1970 שוחרר האלבום "After the Gold Rush", אלבומו השלישי של Neil Young.

אנחנו מתחילים את הסיקור על האלבום המופתי הזה בדיוק בנקודה בה סיימנו את הסיקור על אלבומו הקודם "Everybody Knows This Is Nowhere" (לחצו על הקישור וקראו).

כחודש לאחר צאת האלבום "Everybody Knows This Is Nowhere" מצטרף יאנג לקרוסבי, סטילס ונאש והרביעייה מתחילה לעבוד על האלבום Déjà Vu, כאשר חודשיים לאחר מכן מופיעה כבר הלהקה בפסטיבל וודסטוק האגדי. לאחר הוצאת האלבום "Déjà Vu" וסיבוב ההופעות שנועד לקידומו, מתפזרים "Crosby, Stills, Nash & Young" להקלטת אלבומי סולו של כל אחד מהחברים. David Crosby מתחיל לעבוד על חומר לאלבום "If I Could Only Remember My Name", גם Graham Nash אוסף חומרים לאלבומו "Songs for Beginners" ו- Stephen Stills נכנס לאולפן בכדי להקליט את אלבום הסולו הראשון שלו "Stephen Stills". בדומה לשלושת חבריו גם Neil Young מתחיל לעבוד על אלבום הסולו השלישי שלו. במהלך כתיבת החומר לאלבום יאנג מחפש את האיזון המושלם בין החיספוס והבוסר שהביאה ה- "Crazy Horse" לאלבומו הקודם, לבין הצליל הרך וההרמוני של "Crosby, Stills & Nash". עם זאת, התוצאה הסופית היתה שונה במקצת ממה שתכנן יאנג מלכתחילה. יאנג נפצע בגבו בזמן שניסה להרים לוח עץ כבד, באופן שהקשה עליו מאוד לעמוד ולנגן בגיטרה חשמלית. בנסיבות אלה, זנח יאנג את הכיוון המלוכלך והמחוספס של הגיטרה החשמלית והתמקד בעיקר בנגינה אקוסטית. המגבלה הזאת של יאנג יצרה, במכוון או שלא, שילוב מדהים של קאנטרי, פולק, רוק, והולידה מאסטרפיס שרובו אקוסטי, חלקו חשמלי, אשר ללא ספק השפיע רבות על ה- singer/songwriter של ראשית שנות השבעים, כגון James Taylor, Carole King ,Joni Mitchell וכו' רוב האלבום הוקלט במרתף ביתו של יאנג שבקליפורניה. בכדי לסייע לו למצוא את האיזון בין ה- "Crazy Horse" ל- "Crosby, Stills & Nash", מגייס יאנג את Greg Reeves הבסיסט של "Crosby, Stills & Nash" ומנגד את Ralph Molina, Danny Whitten ו- Billy Talbot מה- "Crazy Horse". זה יהיה גם האלבום האחרון של Danny Whitten עם יאנג, אשר עליו כתב יאנג בין היתר את השיר "The Needle And The Damage Done" מהאלבום "Harvest", לאחר שמת ממנת יתר של הירואין.

(Photo: Joel Bernstein)

האלבום נפתח עם "Tell Me Why" שיר שבוצע לראשונה בהופעות של "Crosby, Stills, Nash & Young" במהלך סיבוב ההופעות שלהם שליווה את האלבום "Déjà Vu". הפריטות האקוסטיות וההרמוניות הווקליות רוקחים לנו יחד קלאסיקה מדהימה מבית היוצר של יאנג. למרות שמדובר בשיר פשוט מושלם יאנג הפסיק בשלב מסוים לנגן אותו בהופעות, בטענה שקשה לו לשיר כבר מילים עם משמעות רדודה. יאנג התכוון למילים: Is it hard to make arrangements with yourself?" "When you're old enough to replay but young enough to sell מיד לאחריו אנחנו נפגשים עם שיר הנושא "After the Gold Rush" שקיבל את שמו מתסריט של Dean Stockwell-Herb Berman שיאנג ביקש לכתוב לו את המוזיקה. בסופו של דבר הרעיון לסרט לא יצא לפועל ויאנג נשאר עם הכותרת לשיר ולאלבום. מדובר בבלאדת פסנתר מהיפות של יאנג. השיר הזה קיבל גרסאות גיסוי של כמה אמנים מעניינים ביניהם Thom Yorke מ- "Radiohead" או אל של "Flaming Lips, ו- Dave Matthews Band. הרצועה השלישית "Only Love Can Break Your Heart" הוא בלדת קאנטרי מקסימה עם אלמנטים של פופ-וואלס, שנכתבה לכאורה לכבודו של Graham Nash אחרי שנפרד מג'וני מיטשל. זה הלהיט הגדול הראשון של Neil Young והסינגל הראשון ששוחרר מהאלבום. גם השיר הזה נוגן בהופעות של "Crosby, Stills, Nash & Young" במהלך סיבוב ההופעות שתמך באלבום Déjà Vu, עוד לפני יציאת האלבום. הקטע הרביעי באלבום "Southern Man" הוא קטע חשמלי ו"מחשמל" שכולו "קרייזי הורס". Neil Young מנגן כאן על החשמלית ו- Nils Lofgren שאז היה רק בן 18 על הפסנתר. זהו שיר מחאה של יאנג כנגד הגזענות כנגד השחורים בדרום ארה"ב. השיר הזה והשיר "Alabama" שנכלל באלבום "Harvest" של יאנג משנת 1972, עוררו את כעסם של חברי להקת "Lynyrd Skynyrd", אשר חבריה העריצו את יאנג וראו בשירים שכתב כפגיעה אישית. בתגובה הם כתבו את הלהיט הגדול שלהם "Sweet Home Alabama" ובו המילים הבאות: Well, I heard Mister Young sing about her" Well, I heard ol' Neil put her down Well, I hope Neil Young will remember "A Southern man don't need him around anyhow ניל יאנג הגיב לשיר בראיון איתו משנת 1976 ואמר שהוא גאה ששמו מוזכר בשיר של ה- Skynyrd's. הוא גם נהג לבצע את השיר בהופעותיו.

(Photo: Dick Barnatt)

הרצועה שסוגרת את צידו הראשון של הויניל "Till the Morning Comes" היא קטע קצרצר בן 1:17 דקות שכולל שתי שורות בלבד. זה שיר קאנטרי עליז בניחוח צרפתי, המבוסס על פסנתר וכולל סולו חצוצרה קצר וקולות רקע בסגנון מקהלתי שכולל גם את סטפן סטילס שתורם כאן את קולו.

הצד השני של האלבום נפתח עם "Oh Lonesome Me" גרסת הכיסוי היחידה באלבום לשיר משנת 1957 של Don Gibson. מדובר בשיר קאנטרי פשוט שזכה להישאר בתודעה שנים רבות לאחר כתיבתו, ולו רק בשל גירסאות הכיסוי הרבות של אמנים שביצעו אותו. הרצועה השניה בצד השני "Don't Let It Bring You Down" הינו שיר איטי עם מלודיה מדהימה באווירה מלנכולית שתואמת גם את המילים. השיר מופיע גם באלבום ההופעה המצוין של קרוסבי, סטילס, נאש ויאנג "Four Way Street" בגירסה מוארכת. בפתיחת השיר יאנג פונה לקהל ואומר: "Here is a new song. It's guaranteed to bring you right down". השיר הזה קיבל גרסאות כיסוי של רבים וטובים, לרבות "Sting, Annie Lennox, "Guns N' Roses ואפילו Chris Cornell עליו כתבנו לכם אתמול, ביצע את השיר במהלך סיבוב ההופעות של "Songbook". הקטע השלישי בצידו השני של האלבום "Birds" הינו בלדה איטית ומינימליסטית שכוללת רק פסנתר ואת קולו של Neil Young. השיר שכולל הרמוניות ווקליות יפות בפזמון מדבר על אובדן של אהבה, בעוד יאנג פונה בשיר לאהובתו אותה הוא מתכונן לעזוב. זה קטע עם מבנה מיוחד ולו רק בשל העובדה שהפזמון בו כולל 6 שורות.

(Photo: Joel Bernstein)

הרצועה הבאה "When You Dance I Can Really Love" היא הסינגל השני ששחרר יאנג מהאלבום ואחד מהשירים האהובים על הקהל בהופעות. מנגנים בו חברי הקרייזי הורס יחד עם Jack Nitzsche שניגן בעבר עם הרולינג סטונס על הפסנתר. Nitzsche מכניס לשיר נגיעות פסנתר בלתי נשכחות שמוסיפות לשיר המחוספס והכבד הזה קצת רוח קלילה ורעננה. השיר "I Believe in You" הוא בלדת קאנטרי נוספת הכולל הרמוניות מורכבות, אשר שוחררה כסינגל שלישי מתוך האלבום. זה היה אחד השירים הראשונים שהוקלטו על-ידי יאנג לאלבום עוד בשנת 1969, במהלך סשן עם הקרייזי הורס לפני הפציעה של Neil Young. בדומה לצד הראשון של האלבום גם הצד השני מסתיים עם שיר קצרצר שורכו 1:33 דקות בלבד. "Cripple Creek Ferry" שיר קאנטרי רוק קלאסי ויפה שיש לו הרבה פוטנציאל ושלטעמנו מסתיים מהר מידי. עם יציאת האלבום הוא קיבל בעיקר ביקורות פושרות מהמבקרים, אך הביקורות הללו השתנו מקצה לקצה בחלוף השנים, כאשר כבר במחצית שנות ה- 70 מגזין הרולינג סטון התייחס לאלבום כמאסטרפיס. היום כבר ניתן לומר בבירור שזהו אחד מהאלבומים הגדולים בקטלוג המפואר של Neil Young. להאזנה לאלבום: Spotify, Apple Music אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page