top of page

Rush - Snakes & Arrows

ב- 1 במאי 2007 הוציאה "Rush" את אלבום האולפן ה- 18 שלה, "Snakes & Arrows".



האלבום זכה להיכלל בין עשרת אלבומי הפרוגרסיב הגדולים של העשור שפתח את המילניום, ברשימת המגזין הבריטי "Classic Rock".


האלבום הופק במשותף עם Nick Raskulinecz שעבד, בין היתר, עם "Foo Fighters" ו- "Velvet Revolver".


ניק שהינו גם מעריץ של "Rush", הוא זה שפנה להנהלת הלהקה וביקש לשמש כמפיק שלה. בתחילה לא היתה התלהבות מהרעיון, אך לאחר מסע שכנועים שיתוף הפעולה המיוחד הזה, בין המעריץ ללהקה, השתלם מאוד לשני הצדדים.


ניק עודד את הלהקה למתוח את הגבולות שלה בתבניות קצב ומלודיות מורכבות שאפיינו את אלבומיה משנות ה- 70, בשילוב עם סאונד מעודכן ועכשווי.


התוצאות היו לשביעות רצון כל חברי הלהקה, עד כי Geddy Lee ציין בראיון שנערך עמו שנערך לפני מספר שנים, כי הוא ממקם את האלבום בין שלושת האלבומים הגדולים של הלהקה מבחינתו.


שיתוף הפעולה עם "Rush" תרם גם רבות ל- Nick Raskulinecz ופתח בפניו הרבה דלתות. ניק הפך למפיק מאוד מבוקש שבהמשך עבד עם להקות כמו: "Alice In Chains", "Bush", "Mastodon", Stone Sour, "Evanescence" ו- "Halestorm".


הלהקה בחרה להקליט את האלבום היה באולפני "Allaire Studios" אשר שכנו באחוזה מבודדת בשם Glen Tonche הממוקמת בהרי "Castkill" שבמדינת ניו יורק. המקום הושכר בתחילה למשך שבועיים בלבד, שכן הלהקה ביקשה להקליט שם רק את תפקידי התופים של Neil Peart אשר אהב מאוד את הסאונד שם. בסופו של דבר ניל, גדי ואלכס פשוט התאהבו במקום ונשארו שם למשך 5 שבועות בהם הוקלט האלבום מתחילתו ועד סופו. Neil Peart סיפר שהאווירה היתה ממש טובה, הם נהנו לבלות אחד בחברת השני כמו בימיה הראשונים של הלהקה, וזה הזתקף היטב במוזיקה. כשהלהקה נכנסה לאולפן היו באמתחתה 11 שירים כתובים. שניים נוספים נכתבו באולפן במהלך ההקלטות. אלכס סיפר שזה היה האלבום שהלהקה הקליטה הכי מהר מאז "A Farewell To Kings" משנת 1977.


האלבום נפתח חזק עם “Far Cry” והאקורדים הכוחניים של Alex Lifeson, המלווים בתופים הרועמים של Neil Peart והבס הדומיננטי והפועם של Geddy Lee. מי שיאזין טוב יגלה שהאקורד שמסיים את הרצף הראשון של האקורדים בפתיחת השיר ממש לפני הברייק (שנייה 0:12), הוא בדיוק האלבום שפותח את היצירה "Hemispheres". מבחינה לירית השיר זועק את זעקת הדור של פירט שהחל ב"קול תרועה" עם סיסמאות של אהבה ושלום וסיים ב"קול ענות חלושה": "It's a far cry from the world we thought we'd inherit".


המוזיקה באלבום נעה ברובה ב"איזור הנוחות" של "Rush". יחד עם זאת, יש באלבום התנסות בתחומים שונים וחדשים.


הקשיבו למקצב הפתיחה בשיר "Armor and Sword" אותו מייחס פירט למתופף הג'אז הנודע Buddy Rich. ליין הבס וצליל הגיטרה בפתיחת השיר מזכירים קצת את קינג קרימזון בתקופת "Red" ו- "Larks' Tongues in Aspic".


הריפים בשיר “Spindrift” כבדים ומפלרטטים סביב Doom Metal משנות ה- 80.


בשיר "The Way The Wind Blows" נשמעים כבר אלמנטים של בלוז.


בקטע "Faithless" נעשה מאמץ מודע לכתוב ולבצע שיר במקצב איטי יותר בהשוואה לרפרטואר של הלהקה.


בשיר "Good News First" נעשה שימוש במלוטרון, כלי נגינה שהלהקה לא עשתה בו שימוש מאז השיר "tears" מהאלבום "2112".


מבחינת נגינה, האלבום מבוסס בעיקר על המשולש גיטרה-בס-תופים, כמעט ללא שימוש בקלידים וכלים נוספים. בעוד שהעיבודים באלבום מורכבים ודינמיים, התבנית המוזיקלית הינה לרוב בסיסית וישירה, עם חזרה לשורשים של Rush המבוססים על הארד רוק ובלוז.


גיטריסט הלהקה Alex Lifeson כתב את המוזיקה לאלבום על גיטרה אקוסטית, בעצתו של לא אחר מאשר David Gilmour ששיטת כתיבה זו מאפיינת אותו. גילמור גם זכה לקבל קרדיט על ההשראה שהעניק לאלכס בעטיפת האלבום. מעניין לציין שמעבר לשימוש בגיטרות אקוסטיות, חשמליות, 12 מיתרים, אלכס עשה כאן שימוש בכלי נגינה נוספים כמו בוזוקי, מנדולינה ומנדולה.


מעניין לציין שזהו האלבום הראשון של "Rush" שכולל 3 קטעים אינסטרומנטאליים: "The Main Monkey Business" הינו קטע מורכב מבחינה מזיקלית, אשר Neil Peart העיד שלקחו לו 3 ימים בכדי לגבש את תפקידי התופים וכלי ההקשה בו. "Hope" הינו קטע המבוסס על גיטרת 12 מיתרים בו נגינתו של Alex Lifeson מהפנטת ומזכירה לפרקים רגעים יפים של Jimmy Page ב"לד זפלין". "Malignant Narcissism" מובל על-ידי נגינת הבס הייחודית של Geddy Lee ובו Neil Peart עושה שימוש במערכת תופים מינימליסטית של 4 חלקים בלבד.


האלבום "Snakes & Arrows" שומר על רמה גבוה ואחידה לכל אורכו, ללא נפילות בטקסטים, בקומפוזיציה, בהפקה, או בנגינה. יש בו את כל המרכיבים הנכונים בכדי להיות אלבום מצוין. אך באותו האופן בו ההתרגשות מההקשבה הראשונית לאלבום מתפוגגת, כך גם חלק ניכר מהשירים בו, אשר לא שרדו את מבחן הזמן ולא זכו להיכלל בסטליסטים של הלהקה בהופעותיה.


יחד עם זאת, האלבום מהווה נדבך חשוב מאוד וחלק בלתי נפרד מתהליך ההתפתחות של הלהקה וללא ספק סלל את הדרך לאלבום הקונספט המופתי והמצוין שיבוא אחריו "Clockwork Angels".


קישורים להאזנה: Spotify Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page