top of page

Rick Wright

היום נספר לכם על המוזיקאי Rick Wright.


רייט הוא הנשק הסודי של "Pink Floyd", איש שקט, עניו וצנוע, שאחראי לא מעט לסאונד הכל-כך ייחודי של הלהקה, ומי שהיה שותף לכתיבה וביצוע של כמה מהמלודיות והקומפוזיציות היפות ביותר שלה.

קשה מאוד לדמיין כיצד היו נשמעים אלבומים כמו Meddle", "The Dark Side Of The Moon" או Wish You Were" "Here ללא הטאץ' האלוהי של ריק רייט, אם בכלל!

(Photo: Gingerreject.tumblr.com)


אז בואו נספר עליו 40 עובדות מעניינות:


1. הוא נולד ב- 28 ליולי 1943 בשם Richard William Wright.


2. הוא אוטודידקט שכבר בגיל 12 בעודו מחלים משבר חמור ברגל, הוא לימד את עצמו לנגן בחצוצרה, גיטרה ובפסנתר.


3. בהמשך לקח רייט שיעורי פסנתר בבית ספר למוזיקה, שם גם למד לנגן על טרומבון וסקסופון.


4. כאן המקום לציין שרייט הוא מולטי אינסטרומנטאליסט מהסוג הקשוח ביותר, כי בנוסף לכל הכלים שפורטו לעיל, בהמשך הקריירה שלו הוא ניגן גם בכלים נוספים: כינור, חליל, גיטרה בס, צ'לו ואפילו בתופים.


5. ההשפעה המוזיקלית העיקרית על רייט היתה ג'אז, ובעיקר מיילס דייויס וג'ון קולטריין.


6. בשנת 1964 החל רייט ללמוד ארכיטקטורה בקולג' - "Regent Street Polytechnic" (כיום אוניברסיטת ווסט מיניסטר), שם פגש את Roger Waters ,Bob Klose ואת Nick Mason, איתם הקים את ההרכב "Sigma 6".


7. בסיגמה 6 הוא ניגן בעיקר בגיטרה, הואיל ושירי הלהקה כמעט ולא כללו קלידים.


8. לאחר פירוקה של "סיגמה 6" בשנת 1965, צירפו מייסון, ווטרס ורייט את סיד בארט והקימו יחד איתו את "Pink Floyd".


9. רייט היה החבר הכי מלומד מבחינה מוזיקלית בלהקה, וככזה היה אחראי בין היתר על הציוד וכיוון כלי הנגינה בתחילת דרכה של הלהקה.


10. בשנים 1965-1966 הלהקה הופיע בפאבים ובמועדונים באנגליה ואט אט צברה קהל והכרה.


11. בשנת 1967 הוחתמה פינק פלויד על חוזה הקלטות עם חברת EMI ולאחר שיחרור 2 סינגלים, "Arnold Layne" ו- "See Emily Play" במרץ וביוני 1967, נכנסה הלהקה לאולפן לשם הקלטת אלבום הבכורה שלה - "The Piper at the Gates of Dawn", אשר שוחרר באוגוסט 1967.


12. בשלב זה Syd Barrett היה החבר הדומיננטי בלהקה, אך למרות זאת רייט השתתף בכתיבת שניים משירי האלבום ושר סולו בשירים: "Astronomy Domine", "Matilda Mother" ועשה קולות בקטע "Pow R. Toc H".


13. עם הירידה בתפקודו של Syd Barrett עלתה הדומיננטיות של רייט בלהקה, כאשר באלבום השני "A Saucerful of Secrets" ששוחרר ביוני 1968, השתתף רייט בשירה ב- 4 מתוך 7 שירי האלבום, מה שהפך את האלבום הזה ליחיד בו רייט שר יותר מכל חבר אחר בלהקה.


14. בנוסף השתתף רייט בכתיבה של 3 מתוך 7 שירי האלבום, ביניהם "Remember a Day" ו- "See-Saw".


15. המגמה הזאת נמשכה גם באלבומים "More" ו- "Ummagumma".


16. באלבום "Atom Heart Mother" משנת 1970 השתתף רייט בכתיבת יצירת הנושא של האלבום וכן כתב ושר את השיר המקסים Summer '68.


17. באותה שנה השתתף רייט באלבום הסולו השני של סיד בארט - "Barrett" וגם סייע בהפקתו.


18. הפריצה הגדולה של רייט כמוזיקאי הגיעה בשלושת האלבומים: "Meddle", "The Dark Side Of The Moon", "Wish You Were Here", כאשר רייט תורם רבות לצליל הייחודי של הלהקה ולקומפוזיציות שלה, בעודו שותף ביצירת כמה מהיצירות האייקוניות של הלהקה כגון: "Echoes" ,"Shine On You Crazy Diamond", "The Great Gig in the Sky" ,"Us and Them" ועוד.


19. לאחר האלבום "Wish You Were Here" החל ווטרס להפוך יותר ויותר דומיננטי בלהקה, כשהוא דוחק בין היתר את רייט הצידה.


20. כתוצאה מכך רייט וניק מייסון לא היו שותפים כלל לכתיבה של האלבום "Animals", והם משמשים שם כנגני אולפן לכל דבר.


21. למרות האמור, גם באלבום שלכאורה לא היתה לרייט תרומה רשמית בכתיבת החומר, עדיין ניתן לשמוע את הגאונות ואת ההשפעה שלו על הסאונד של הלהקה, למשל בשיר כמו "Sheep".


22. את תסכולו שחרר רייט באלבום סולו משלו אותו הוציא שנה לאחר האלבום "Animals" בשנת 1978. באלבום "Wet Dream" השתתפו בין היתר הגיטריסט Snowy White והסקסופוניסט Mel Collins.


23. במהלך העבודה על האלבום "The Wall" ריק רייט חווה תקופה לא קלה, הוא עבר הליך גירושין מאשתו Juliette וסבל מהתמכרות כבדה לקוקאין. בנסיבות אלה הוא לא בדיוק היה זמין לעבוד על האלבום. הדבר הביא בסופו של דבר לפיטוריו על ידי רוג'ר ווטרס, עוד בטרם יציאת האלבום.


24. כתוצאה מכך הפך רייט לחבר הלהקה היחיד שקיבל מעמד של שכיר בלהקה. זה השתלם לו כי הוא הפך למרוויח היחיד מבין חברי הלהקה מסיבוב ההופעות הגרנדיוזי שליווה את האלבום, הואיל והוא קיבל משכורת קבועה שלא היתה תלויה בהפסדים של אותו סיבוב.


25. השורה "I've got a grand piano to prop up my mortal remains" מהשיר "Nobody Home" מתייחסת לריק רייט ולמצבו בתקופת הקלטת האלבום.


26. האלבום היחיד של "פינק פלויד" בו רייט לא היה שותף, היה "The Final Cut" משנת 1983.


27. בשנת 1984 הקים רייט הרכב בשם "Zee" יחד עם Dave Harris מלהקת הניו וייב "Fashion". הם שחררו באותה שנה את אלבומם היחיד "Identity".


28. בשנת 1987 השתתף רייט בעבודה על האלבום "A Momentary Lapse of Reason" למרות שלא היה עדיין חבר בה באופן רשמי.


29. הוא הופיע אחרי גילמור ומייסון בקרדיטים של האלבום, בכתב קטן יותר ומבלי שתמונתו תיכלל בעטיפה.


30. הוא חזר ללהקה כחבר מן המניין במהלך סיבוב ההופעות שבא לאחר מכן ולקראת הוצאת אלבום ההופעה "Delicate Sound of Thunder" משנת 1988.


31. באלבום "The Division Bell" משנת 1994 הוא כבר השתתף בכתיבת חמישה מתוך 11 השירים.


32. באחד מהם, השיר "Wearing the Inside Out" הוא שר סולו לצד גילמור, לראשונה מאז "Time" מהאלבום "The Dark Side Of The Moon". זה שיר מרגש שעוסק בהתמכרותו של רייט לסמים, ההתרסקות והבדידות שבאה לאחריה, והדיכאון העמוק אותו חווה לאחר גירושיו מאשתו וסילוקו מהלהקה על-ידי ווטרס.


33. בשנת 1996 הוא משחרר את אלבום הסולו השני שלו "Broken China". מדובר באלבום קונספט המבוסס על סיפור המאבק של אישתו בדיכאון. באלבום משתתפת הזמרת Sinéad O'Connor בשני שירים.


34. דייויד גילמור ניגן בגירסה מוקדמת של השיר החותם את האלבום "Breakthrough", אך רייט שינה את הגישה שלו לגבי השיר והתרומה של גילמור נזנחה. למרות זת גילמור ביצע את השיר יחד עם רייט במהלך ההופעה שלו "David Gilmour in Concert" משנת 2001.


35. בשנת 2005 הוא התאחד עם יתר חברי פינק פלויד, David Gilmour, Nick Mason ו- Roger Waters למופע איחוד חד פעמי במסגרת מופע הצדקה "Live 8".


36. בשנת 2006 השתתף רייט באלבום הסולו של גילמור "On an Island". באותה שנה הוא הפך לחבר קבוע בלהקת הליווי של גילמור בהופעות.


37. באותה שנה הוא כתב את השיר "Hazel Eyes" לזמרת Helen Boulding.


38. מעניין לציין שבתו של רייט Gala נשוא לבסיסט Guy Pratt שניגן עם פינק פלויד ומנגן עם David Gilmour בהופעות.


39. ב- 15 בספטמבר 2008 הלך רייט לעולמו לאחר מאבק של שנים במחלת הסרטן, הוא היה בן 65 במותו.


40. לאחר מותו, בשנת 2014, שחררה פינק פלויד את האלבום "The Endless River" שכלל הקלטות בהן השתתף מתקופת "The Division Bell".


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page