top of page

Whitesnake - Live... in the Heart of the City

ב- 3 לנובמבר 1980, שוחרר האלבום "Live... in the Heart of the City", אלבום ההופעה הראשון של "Whitesnake".


לעניות דעתנו מדובר באחד מאלבומי ההופעה הגדולים בכל הזמנים, אשר ראוי למקום כבוד לצד אלבומים כמו "Made In "Japan של "דיפ פרפל", "Live And Dangerous" של "ת'ין ליזי", "Tokyo Tapes" של ה"סקורפיונז", "If You Want Blood You've Got It" של "אייסי דיסי", "Unleashed In The East" של "ג'ודאס פריסט", "Strangers in the Night" של "UFO" ועוד.



כפי שכבר ציינו בעבר, העשור של שנות ה-70 שפע באלבומי הופעות חיות. אומנים רבים שחררו באותה תקופה אלבומי הופעה, במסגרתם מתחו את גבולות היכולת שלהם והציגו את ביצועיהם על הבמה, במה שכינינו "מבחן אומץ". כל אומן המחשיב את עצמו באותה תקופה עבר את מבחן האומץ, בעודו מודע לכך שהוא נשפט על ידי הקהל על סמך היכולת שלו לנגן את החומר בהופעה חיה ולהכניס בו גם ערך מוסף.


האלבום הזה שוחרר אומנם בשנת 1980, אולם הוא ללא ספק שייך ברוחו ובמהותו לאותו עשור מטורף של שנות ה- 70, במיוחד כאשר חציו הוקלט בשנת 1978.


מדוע רק חציו ? כי זה אלבום הופעה כפול שהורכב משני סיבובי הופעות שונים של הלהקה. תקליט הויניל הראשון הוקלט ב- "Hammersmith Odeon" ב- 23-24 ליוני 1980, במהלך סיבוב ההופעות שליווה את האלבום המצוין "Ready An' Willing" אשר שוחרר כשלושה שבועות בלבד לפני קיומן של ההופעות. לעומתו, תקליט הויניל השני הוקלט גם הוא ב- "Hammersmith", אך במהלך הופעה שנערכה ב- 23 לנובמבר 1978 כחודש לאחר שחרורו של האלבום "Trouble". הרכב הלהקה בשתי ההופעות זהה, למעט המתופף Dave Dowle שניגן בהופעה משנת 1978 והוחלף על-ידי Ian Paice בשנת 1980. משום מה Dave Dowle לא קיבל קרדיט על עטיפת האלבום המקורית, אך עיוות זה תוקן בהוצאות המאוחרות של האלבום..


כאן המקום לציין שהויניל השני שהוקלט בשנת 1978 שוחרר באותה שנה רק ביפן ונקרא "Live at Hammersmith", וכעת נעשה צדק עם מעריצי הלהקה בכל העולם כשהוא הפך לחלק בלתי נפרד מהאלבום נושא הסיקור שזכה להוצאה בינלאומית.


אז לפני ש- David Coverdale כבש את אמריקה ואת העולם כולו עם האלבום "Whitesnake (1987)", הוא תיחזק את ההרכב הקלאסי של הלהקה, אשר ניגן הארד רוק מבוסס בלוז, והאלבום הזה היה ללא ספק אחד הרגעים הגדולים שלהם. תצוגה אנרגטית וסוחפת הכוללת ביצועים חיים ומיוחדים של מיטב שירי הלהקה משלושת אלבומיה הראשונים, לצד שירים מתקופתו של קוברדייל ב"דיפ פרפל" וכן גרסת כיסוי לשיר "Ain’t No Love In The Heart Of The City" אשר התפרסם בזכותו של Bobby ‘Blue’ Bland.


האלבום נפתח עם "Come on" הלקוח מתוך המיני אלבום "Snakebite'" ואיזו דרך מדהימה זו לפתוח גם את ההופעה כשקוברדייל שואג ומלהיב את הקהל: "Are You Ready?... Come On", שעוד לפני שנשמע ריף הגיטרה הראשון של השיר כבר רקע ברגליים ומחא כפיים.


הקצב מוגבר עם "Sweet Talker" הלקוח מהאלבום Ready An' Willing, לקצב פעמון הפרה של Ian Paice. הלהקה נשמעת כאן בשיאה, הריף של Bernie Marsden, הסלייד גיטאר של Micky Moody שגם יוצא לסולו מדהים לאחר סולו מדהים לא פחות של ג'ון לורד.


אנחנו מורידים קצת קצב כדי לישר קו עם יצירת המופת הבלוזית "Walking in the Shadow of the Blues" הלקוח מהאלבום "Lovehunter". ברני מרסדן אשר כתב את השיר יחד עם קוברדייל לוקח כאן את ההובלה בסולו הגיטרה לקצב של הבס הפועם של Neil Murray. זה אחד השירים הגדולים של הלהקה והביצוע הווקאלי המדהים של קוברדייל אשר תפור על השיר מסביר היטב מדוע הוא מככב בסטליסטים של הלהקה עד היום.


משם אנחנו עוברים ל- "Lovehunter" שנמתח כאן ל- 11 דקות בקירוב עם סולו ארוך של מיקי מודי שמפלרטט כאן עם הקהל המשולהב שמחזיר ומרים לו בחזרה עם אנרגיות מטורפות.


הצד השני של הויניל נפתח עם ביצוע אדיר לשיר "Aint’ No Love in the Heart of the City" שגם העניק לאלבום הזה את שמו. זו ללא ספק גולת הכותרת של האלבום ואחד הרגעים הגדולים של הלהקה בכל הזמנים. הבס הגרובי של Neil Murray והתיפוף הרגיש והעוצמתי של פייס מחזיקים את הקצב הבלוזי של השיר ומאפשרים לכישרו האדיר של Micky Moody לפרוץ החוצה. אבל הכח האמיתי של השיר הזה מגיע מהחבר השביעי בלהקה - "הקהל" שנותן פה ביצוע אדיר וסוחף את הלהקה ואת קוברדייל בראשה אחריו.


עוד לא נרגענו מהבלוז הממיס של השיר הקודם וקוברדייל כבר מודיע לנו שיש לו הפתעה גדולה במיוחד בשבילנו, כשהוא מציג את הלהיט האדיר "Fool For Your Loving" עם המשפט האייקוני: "Here’s a Song for You".. השיר הזה נכתב על-ידי קוברדייל במקור עבור בי.בי. קינג, אך הוא הבין שאסור לו לוותר על שיר כזה אשר הפך ללהיט הראשון של הלהקה, משני צידי האוקיינוס, והביצוע של הופעה אפילו קצבי וסוחף יותר מזה של האלבום.


אנחנו ממשיכים עם "Ain't Gonna Cry No More", שיר נוסף מהאלבום "Ready An' Willing" ששולט בסטליטס של ההופעה הזאת. שיר דינמי שנפתח רך ושקט עם גיטרת 12 המיתרים של מרסדן ומתפוצץ עם מכת הסנייר הכפולה של פייס בדקה 2:50. מוריי נותן כאן אחלה עבודה בשמירה על הקצב, Jon Lord מקשט לנו עם סולו הקלידים ומודי מתעלה על עצמו עם סולו הסלייד האייקוני.


מכאן אנחנו עוברים לעוד משפט אייקוני ובלתי נשכח שמשלהב את הקהל עם השאלה הרטורית: Are You Ready an’ Willing? והקהל מקפיד לענות בחיוב ולהראות לקוברדייל שהוא ממש בעניין. זה הלהיט והסינגל השני מהאלבום Ready an’ Willing שכולל ריף בלוזי קליט ומאפשר לקוברדייל לאלתר סביבו כשהוא משתף את הקהל במעין דו קרב שירה.


השיר שמסיים את הויניל הראשון ואת ההופעה שהוקלטה בשנת 1980 - "Take Me With You" נלקח מהאלבום "Trouble". הלהקה מעלה כאן את הקצב ומאיצה כמו בספרינט אחרון לקראת קו הסיום, כשכל אחד מחבריה מקבל כאן קטע סולו קצר בו הוא יכולל "לזרוח".


ההופעה השניה הממוקמת בצדדים 3 ו- 4 של הויניל כוללת 6 קטעים מתוכם שניים נכללו גם בהופעה הראשונה, שיר הפתיחה הזהה "Come on" והשיר שנתן השראה לשם האלבום "Aint’ No Love in the Heart of the City". ההופעה הזאת כוללת גם שני שירים של להקת האם "דיפ פרפל", הראשון "Might Just Take Your Life" בו ברני מרסדן שר את קטעי השירה אותם שר Glenn Hughes במקור ו- "Mistreated" שמקבל כאן ביצוע מטורף שנמתח על כ- 11 דקות. הקטע "Lie Down" נשמע כאן אפילו יותר מקפיץ ורוקנרולי מהביצוע המקורי, ו- "Trouble", מקבל כאן את הטיפול המסור של Jon Lord שלא היה חלק מהלהקה בעת שחרורו של אלבום האולפן ההוא.


אז אם בא לכם ללמוד כיצד צריך להישמע אלבום הופעה, עצמו עיניים, לחצו פליי, ותזכרו שכבר לא עושים אלבומים כאלה יותר, וחבל: Spotify, Apple Music


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page