top of page

Mike Portnoy

טוב, אם יש מתופף אחד שאהוב עלינו מבין כל האגדות שעדיין מתהלכים ביננו, זה כנראה Mike Portnoy, ואנחנו ממש מתרגשים לספר לכם כמה עובדות עליו:

(Photo: Tama.com)


1. הוא נולד למשפחה יהודית ב- 20 לאפריל 1967 בשם Michael Stephen Portnoy וגדל בלונג איילנד, לונג ביץ', ניו יורק.


2. בהמשך עבר מייק יחד עם אביו לעיר כרמל בקלפורניה, בעקבות הצעת עבודה שקיבל מתחנת הרדיו KRML.


3. אביו של פורטנוי - Howard Portnoy היה די ג'יי בתחנת רדיו מקומית, כך שפורטנוי נחשף להרבה מאוד מוזיקה מאוסף התקליטים של אביו, כבר מגיל צעיר.


4. בין הלהקות שהוא אהב והשפיעו עליו בילדותו היו, The Beatles", "Rush", "Led Zeppelin", "The Who", "Queen", Iron Maiden" ועוד. אומן נוסף שהשפיע מאוד על פורטנוי היה Frank Zappa.


5. אימו של פורטנוי מתה בתאונת מטוס בשנת 1984. פורטנוי כתב עליה את יצירת המופת "A Change of Seasons".


6. הוא אמנם לקח מספר שיעורי תיאוריה במהלך לימודי התיכון שלו, אך פורטנוי למעשה לימד את עצמו לנגן בתופים, בהרבה שעות של האזנה וחיקוי המתופפים אותם העריץ בילדותו ובראשם Neil Peart מתופף להקת "Rush". למעשה פורטנוי ציין לא פעם ש- Neil Peart היה אלוהים בשבילו.


7. במהלך לימודי התיכון הוא החל לנגן עם להקות מקומיות עם כמה מהן הוא אפילו הקליט אלבומים.


8. כך לדוגמא, עם הרכב פאוור מטאל בשם "Rising Power", הקליט מייק בשנת 1984 את האלבום "Power for the People". ניתן להקשיב לאלבום הנדיר כאן:


9. בשנת 1986 הוא הקליט עם ההרכב "S. A. Adams" את האלבום "Unearthed", אשר לפני מספר שנים הועלה אפילו לספוטיפיי, כאן:


10. הוא היה גם חלק מלהקת הת'ראש מטאל "Inner Sanctum" איתה שחרר בשנת 1986 את האלבום "12 A.M.". גם לאלבום הנדיר הזה ניתן להאזין כאן:


11. הוא עזב את "Inner Sanctum" לאחר שזכה במילגה ללימודי מוזיקה בברקלי, שם פגש את הגיטריסט John Petrucci ואת הבסיסט John Myung.


12. זמן קצר לאחר מכן השלושה הקימו את ההרכב "Majesty" ועזבו את לימודי הקולג' לטובת קריירה מוזיקלית. הם נהגו לנגן קאברים של להקות כמו "Rush" ו- "Iron Maiden".

(Photo: Ethan Miller)


13. להשלמת ההרכב פורטנוי פנה לחברו מהתיכון Kevin Moore בכדי שינגן בקלידים. את הזמר Chris Collins הם גייסו ללהקה לאחר ששמעו אותו מבצע "אחד לאחד" את השיר "Queen of the Reich" של להקת Queensrÿche.


14. את השם "Majesty" בחר פורטנוי ללהקה בהשפעת השיר "Bastille Day" מהאלבום "Caress of Steel" של להקת "Rush" אשר הסיום שלו נשמע לפורטנוי Majestic!!


15. תחת השם "Majesty" הם הקליטו בשנים 1986-1985 אלבום דמואים שכלל במקור ששה שירים, על טייפ 4 הערוצים של פורטנוי – האלבום נקרא "The Majesty Demos".


16. מאוחר יותר הדמואים הללו שוחררו כבוטלג עם קטעי בונוס מהקלטות נוספות שנקראו "The Berklee Demos" וכללו בין היתר גירסת כיסוי לקטע האינסטרומנטאלי "YYZ" של להקת "Rush", בו מייק מנגן גם על קלידים. מי שמעוניין להאזין לדמואים, ניתן לעשות זאת כאן:


17. בנובמבר 1986 פוטר הזמר Chris Collins מהלהקה. לאחר חיפושים קדחתניים נבחר הזמר Charlie Dominici שעבר את האודישנים והצטרף ללהקה.


18. בעקבות איום של להקה מלאס וגאס שנקראה גם היא "Majesty", החליפו פורטנוי וחבריו את שם ההרכב ל- "Dream Theater".

(Photo: Rockpages.gr)


19. מי שהציע ללהקה את השם היה אביו של פורטנוי. "Dream Theater" היה שם של בית קולנוע אמיתי בו פרטנוי נהג לצפות בסרטי קאלט בילדותו.


20. יחד עם צ'ארלי והביטחון שהוא הביא עימו, החלה הלהקה להופיע באינטנסיביות ובמקביל כתבה חומרים לאלבומה הראשון.


21. החשיפה שהביאו עמם ההופעות האינטנסיביות נשאו פרי כאשר ב- 23 ליוני 1988 הוחתמה הלהקה על חוזה הקלטות עם חברת בת של "RCA".


22. הלהקה שחררה את אלבומה הראשון "When Dream and Day Unite" במרץ 1989 וכבר באלבום זה יהיה שותף פורטנוי לכתיבת המוזיקה וכן חלק מהמילים.


23. בעקבות שחרור האלבום יצאה למספר מוגבל של הופעות במהלכן חיממה את הטריו "Zebra". לאחר 4 הופעות בלבד החליטה הלהקה לפטר את הזמר Charlie Dominici. הם הרגישו שהוא לא מספק את הסחורה וחיפשו זמר שידמה יותר ל- Bruce Dickinson מ"איירון מיידן" או ג'ף טייט מ"קווינסרייך".


24. החיפשים אחר זמר ארכו זמן רב והגיעו לקיצם בינואר 1991, לאחר שהלהקה קיבלה דמו של James LaBrie, שמיד הוזמן לאודישן והתקבל ללהקה.


25. הפריצה הגדולה של הלהקה הגיעה עם האלבום "Images and Words" ששוחרר ביולי 1992. באלבום זה יחל פורטנוי להשתמש בטריגרים המפעילים סמפלים, ירחיב את מערכת התופים שלו עם תוספת של כלי הקשה וגם ישיר קולות רקע ב"להיט" מתוך האלבום "Pull Me Under".


26. את השיר "The Mirror" מהאלבום "Awake" משנת 1994 הוא כתב על ההתמכרות שלו לאלכוהול. הוא יחזור לעסק בנושא ברצף של שירים המפוזרים על פני האלבומים הבאים של הלהקה, החל מהאלבום "Six Degrees of Inner Turbulence". רצף השירים קיבל את הכינוי "Twelve-step Suite".


27. בשנת 1996 השתתף פורטנוי בנגינת תופים בשישה שירים מאלבום הטריביוט "Working Man – A Tribute to Rush".


28. במהלך העבודה על האלבום "Falling into Infinity" משנת 1997 התעוררו ויכוחים בין פורטנוי לפטרוצ'י אשר נענה ללחץ חברת התקליטים בעבודה על חומר יותר מסחרי ונגיש. התוצאה היתה שכל מיליות השירים שכתב פורטנוי לאלבום עסקו בתיסכול ובמחאה שלו נגד חברת התקליטים.


29. בשנת 1997 הקימו פורטנוי ופטרוצ'י את הפרוייקט הצדדי "Liquid Tension Experiment", יחד עם הבסיסט האגדי Tony Levin ועם הקלידן Jordan Rudess. עם ההרכב ישחרר פורטנוי שלושה אלבומי אולפן בשנים 1998, 1999 ו- 2021, וכן אלבום אולפן נוסף ללא פטרוצ'י תחת השם "Liquid Trio Experiment" בשנת 2006.


30. העבודה של פורטנוי ופטרוצ'י עם הקלידן ג'ורדן רודס, תוביל אותם להחליף את הקלידן דרק שרניאן, לקראת העבודה על אלבום המופת של הלהקה "Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory" משנת 1999. מעבר לשותפות המהותית בכתיבה, בנגינה על תופים וכלי הקשה ושירת קולות רקע, פורטנוי יהיה שותף הפעם גם להפקת האלבום.


31. בשנת 1999 יקים פורטנוי יחד עם Neal Morse מ"ספוקס בירד", Pete Trewavas מ"מריליון" ו- Roine Stolt מ"פלאוור קינגס" את הסופרגרופ "Transatlantic". יחד עם הסופרגרופ ישחרר פורטנוי 5 אלבומי אולפן ושלל הופעות, החל משנת 2000, כאשר האלבום האחרון "The Absolute Universe" משוחרר בשנת 2021.


32. במסגרת האלבום "Six Degrees of Inner Turbulence" משנת 2002 החל פורטנוי לקחת את ההובלה בשירה בחלק מהשירים, יחד עם ג'יימס לאברי, כמו "The Glass Prison" ו- "War Inside My Head". באלבום מתארח גם אביו של פורטנוי בנגינה על גונג.


33. כאן המקום לציין שבאלבום זה החלה מסורת שתימשך באלבומים הבאים, להתחיל את האלבום עם צלילים שסיימו את האלבום הקודם. מסורת זאת הובאה על-ידי פורטנוי שהגה אותה לאחר ששמע את האאוטרו של האלבום "Women and Children First" של "Van Halen".


34. את השיר "Honor Thy Father" מהאלבום "Train of Thought" משנת 2003 הוא כתב על אביו החורג. פורטנוי גם צילם סרט דוקומנטרי שמלווה את תהליך הכתיבה של האלבום ונקרא "Making Train of Thought". פורטנוי יהיה גם אחראי לצילומי הלהקה בלוקיישנים שונים בשנים הבאות אותם ישחרר דרך חברת הפקות כפרוייקט צדדי.


35. באותה שנה ישתתף פורטנוי באלבום הבכורה "Office of Strategic Influence", של הרכב הפרוגרסיב "OSI". פורטנוי ימשיך לשתף פעולה עם ההרכב באלבומם השני משנת 2006.


36. בשנת 2003 יחל פורטנוי מערכת יחסים ארוכת שנים של שותפות בפרוייקטים שונים של המולטי אינסטרומנטאליסט Neal Morse, חברו לסופרגרופ "Transatlantic". זה יחל באלבום הסולו "Testimony", וימשך בהרכבי סולו שונים של מורס.


37. במהלך שנת 2005 ובמקביל להוצאת האלבום השמיני של דרים - "Octavarium", נטל פורטנוי חלק בהופעות הרכב הגיטרות G3 עימו הקליט חלק מאלבום ההופעה "G3: Live in Tokyo".


38. באותה שנה הוא הצטרף להרכב הטריביוט לביטלס - "Yellow Matter Custard" ושחרר עימו את האלבום "One Night in New York City".


39. פורטנוי השתעשע עם הרכבי קאברים נוספים כמו "Hammer of the Gods" – הרכב הטריביוט ל"לד זפלין" איתו שחרר בשנת 2006 את האלבום "Two Nights in North America" והרכב הטריביוט "Cygnus and the Sea Monsters" ללהקת Rush, עימו שחרר את האלבום "One Night in Chicago". הגיטריסט Paul Gilbert המוכר בין היתר מלהקת Mr. Big שותף לשני ההרכבים הללו.


40. הרכב קאברים נוסף בו נטל פורטנוי חלק במקביל לאלבום "Systematic Chaos" ששיחררה "Dream Theater" בשנת 2007, היה Amazing Journey שניגן גירסאות כיסוי לשירים של The Who. פורטנוי שחרר איתו את האלבום "One Night in New York City" וגם כאן ינגן איתו הגיטריסט פול גילברט.


41. אלבומו האחרון של פורטנוי עם "Dream Theater" היה "Black Clouds & Silver Linings" משנת 2009. במהלך סיבוב ההופעות שליווה את האלבום זכינו לראותו כאן בארץ עם הלהקה.


42. לאחר סיבוב ההופעות ביקש פורטנוי מחבריו ליטול פסק זמן מהעבודה האינטנסיבית עם הלהקה. הוא הרגיש שהמעגל של אלבום, סיבובי הופעות, אלבום וחוזר חלילה שחקו אותו ורצה להתפנות לעיסוקי מוזיקה אחרים ופחות אינטנסיביים.


43. באותה תקופה הוא הוזמן להצטרף כמחליף למתופף James "The Rev" Sullivan של להקת "Avenged Sevenfold", אשר הלך לעולמו בדצמבר 2009. פורטנוי אף הקליט עם הלהקה את האלבום "Nightmare" ששוחרר בשנת 2010 ויצא עימם לסיבוב הופעות שנועד לקידומו של האלבום.


44. בתקופה זו הודיע פורטנוי שלאחר 25 שנה עם הלהקה הוא עוזב את "Dream Theater".


45. לאחר ארבעה חודשי חיפוש אינטנסיביים בהם הלהקה ערכה סידרת אודישנים למתופפים, נבחר המתופף Mike Mangini, שחגג שלשום יומהולדת.


46. כשמייק פורטנוי סיים את הרומן עם "A7X" הוא ביקש לחזור ללהקה אבל אז זה כבר היה מאוחר מידי. עורכי הדין של "Dream Theater" הודיעו שהם כבר קשורים חוזית עם מנגיני ובקשתו של פורטנוי סורבה. רק באוקטובר 2023 הודיעה הלהקה על חזרתו להרכב הקלאסי של "Dream Theater".


47. קצרה היריעה לפרט בכמה פרויקטים והרכבים אדירים היה שותף פורטנוי במקביל ולאחר עזיבתו את Dream" Theater", אך ביניהם ניתן למנות את Flying Colors", "The Winery Dogs", "Metal Allegiance", Shattered Fortress, BPMD", "Adrenaline Mob" ,"PSMS", "Sons Of Apollo".

ועוד ועוד.


48. בנוסף שיתף פורטנוי פעולה עם הרכבים ותיקים ובין היתר החליף את AJ Pero - מתופף "Twisted Sister" לאחר שנפטר, ניגן באלבומים של Paul Gilbert, Bigelf, ועוד.


49. במהלך הופעה עם "Dream Theater" במינכן בשנת 1997, הוא פרק את פרק כף היד שלו בצורה חמורה. זה היה במהלך השיר האחרון בסט ומייק סבל מכאבים עזים, אבל חשב שאם Rick Allen מ"דף לפארד" יכול אז גם הוא, והמשיך לנגן ביד אחת עד סוף השיר בלי לפספס את קטעי התיפוף המורכבים.


50. הוא אספן מושבע של פריטים נדירים וממורביליה של "Dream Theater", ומחזיק בפריטים הנדירים ביותר של הלהקה.


51. הוא שחרר סידרה של סרטי וידאו בהם הוא מסביר ומדגים את טכניקת התיפוף שלו מזוויות שונות.


52. בנו של מייק – מקס, הלך בעקבותיו. הוא המתופף של ההרכב "Next to None", אשר חימם את אביו בהופעות של "Adrenaline Mob" וכעת הוא מנגן בהרכב "Tallah".


53. פורטנוי זכה באינספור פרסים במהלך הקרירה שלו. לא נוכל למנות את כולם, אך נציין שבין הפרסים הוא נבחר 11 פעמים רצופות למתופף השנה ע"י המגזין "Modern Drummer".


54. פורטנוי הוא כישרון נדיר שמסוגל לנגן כל שיר שתבקשו ממנו גם על מערכת תופים של "Hello Kitty".


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page