top of page

Martin Birch

אם אתם חובבי ההארד רוק והמטאל, אין שום סיכוי שלא האזנתם פעם לאלבום שהופק, הונדס או מוקסס על-ידי מרטין בירץ'.


(Photo: Fin Costello)


בירץ' היה עבור "Iron Maiden" כמו מה שהיה George Martin עבור הביטלס. אם מרטין נקרא אז "הביטל החמישי" אז מרטין הוא ללא ספק המיידניסט השישי (הלהקה מנתה באותה תקופה 5 חברים) או האח החורג של אדי. הוא הפיק תשעה אלבומים רצופים של איירון מיידן החל מ- "Killers" בשנת 1981 ועד "Fear Of The Dark" בשנת 1992. רק אלבומי המופת שהפיק והינדס עבור מיידן לבדה מצדיקים להכניס אותו להיכל התהילה של מפיקי העל (אם היה כזה). "The Number Of The Beast", "Powerslave", "Somewhere in Time", "Seventh Son of a Seventh Son" ועוד.


בירץ' נולד ב- 27 לדצמבר 1948 ב- Surrey שבאנגליה.


את דרכו המקצועית כטכנאי ומפיק הוא החל בסוף שנות ה- 60 כטכנאי הסאונד באלבומים של Jeff Beck ו- "Fleetwood Mac".


בהמשך הוא היה טכנאי הסאונד לאלבומי מופת של להקת "Wishbone Ash" כמו "Argus" ו- "Pilgrimage".


הוא עלה לתהילה בראשית שנות ה- 70 כשעבד על אלבומיה של "Deep Purple" ביניהם אלבומי המופתIn Rock, Machine Head, Fireball, Burn ואפילו אלבום ההופעה האלמותי "Made in Japan".


בירץ' נשאר עם משפחת דיפ פרפל המורחבת כשהוא מפיק בין היתר אלבומים ל- Jon Lord ו- Roger Glover.


גם לאחר פירוקה של דיפ פרפל במחצית שנות השבעים עבד בירץ' עם "Rainbow" תוך שהוא מפיק את שלושת אלבומי האולפן הראשונים ואלבום ההופעה "On Stage" עם Ronnie James Dio.


אבל בכך לא די. בירץ' הפיק את כל אלבומיה הראשונים של "Whitesnake" החל מהאלבום "Trouble" בשנת 1978 ועד לאלבום "Slide It In" בשנת 1984.


בירץ' גם אחראי על הפקת שני אלבומי המופת הראשונים של "Black Sabbath" עם רוני ג'יימס דיו "Heaven & Hell" ו- "Mob Rules". בירץ' עודד את הלהקה לחקור תחומים חדשים ולהתנסות במבנים מוזיקליים המתאימים למנעד הקול רב-האוקטבות של דיו והתוצאות היו לא פחות ממדהימות.


הוא גם הפיק אומנים נוספים כמו "Gary Moore, "Blue Öyster Cult ואפילו את "Michael Schenker Group" באלבום המדהים "Assault Attack".


בירץ' האמין בעבודה לאורך זמן עם אמן מסויים, כפי שעשה ג'ורג' מרטין עם הביטלס. הוא סבר שעבודה מעמיקה עם הרכב מסויים, אלבום אחר אלבום, עדיפה על פני מעבר ודילוג בין אומנים, ואכן כפי שניתן לראות בקריירה שלו הוא ליווה להקות כמו "Black Sabbath", "Deep Purple", "Iron Maiden", "Whitesnake" ו- "Rainbow" על פני רצף של אלבומים.


האלבום האחרון שהפיק מרטין היה "Fear Of The Dark" של "Iron Maiden", משנת 1992, ולאחר מכן הוא פרש.


במהלך השנים זכה בירץ' לכינויים שונים על גבי עטיפות האלבומים של ההרכבים אותם הפיק, כמו Farmer", "Black Night", "Pool Buly" ועוד...


השיר "Hard Lovin' Man" מהאלבום "In Rock" של "דיפ פרפל" הוקדש על-ידי הלהקה לבירץ'.


מעניין לציין שבאלבום "Mystery to Me" של "פליטווד מק", קיבל בירץ' גם קרדיט על נגינה בגיטרה אקוסטית.


מרטין בירץ' הלך לעולמו ב- 6 לאוגוסט 2020, הוא היה בן 71 במותו.


אין ספק שבירץ' ייזכר כמפיק העל של ז'אנר ההארד רוק והמטאל.


אתם מוזמנים לעקוב אחרינו בפייסבוק ו/או להירשם לאתר!!

"עימות חזיתי" - בלוג הרוק של ישראל ופודקאסט

פוסטים אחרונים

הצג הכול

 נהנים מהבלוג? הירשמו לקבל את הפוסט הבא ישירות למייל !!

תודה רבה על ההרשמה!

bottom of page